Povinné ručení nekryje škody při srážce se zvěří aneb co dělat, když nějaké zvíře srazíte

Povinné ručení nekryje škody při srážce se zvěří aneb co dělat, když nějaké zvíře srazíte

V minulém článku jste se dozvěděli víc o tom, které situace při nehodách kryje povinné ručení a kdy je lepší mít navíc sjednanou havarijní pojistku. Možná namítnete, že za povinné ručení platíte už dost a že už nechcete platit ani o korunu víc. Jenže pokud máte tu smůlu a vletí vám do cesty srna nebo třeba divočák, auto je vážně poškozené a nedejbože i vaše zdraví, povinné ručení vám bude k ničemu.

To totiž řeší případy, kdy nabouráte jiné vozidlo a je nutné krýt škody na vozidle nebo zdraví poškozeného. Takže v případě srážky se zvěří a jen s povinným ručením máte smůlu dvojitou. Pro tenhle případ je totiž potřeba mít připojištění k povinnému ručení nebo sjednané havarijní pojištění, které zahrnuje i krytí škod po srážce se zvěří.

Podzim a jaro jsou pro srážky se zvěří typické

Statistiky ukazují, že srážek se zvěří meziročně přibývá zhruba o deset procent. S lesní zvěří se navíc nehody stávají nejčastěji v podzimním a jarním období. Nabourat můžete samozřejmě i kvůli jiné divoké zvěři nebo zvířatům chovanými lidmi, ale nejčastější srážky bývají právě s lesní zvěří. Což o to, zajíc nebo liška vám pravděpodobně auto téměř nepoškodí, ale vyšší zvěř už může poškodit auto pořádně.

Navíc způsobíte škodu nejen sobě, ale také mysliveckému sdružení, pod které daná oblast spadá. Proto máte ze zákona povinnost přivolat ke srážce se zvěří policii, která kontaktuje příslušné myslivecké sdružení.

Srážky s divokou zvěří se obvykle stávají na silnicích prvních a druhých tříd, typicky na přímém úseku a to kolem deváté a desáté hodiny večerní nebo v brzkých ranních hodinách.

Co dělat, když se srazíte se zvěří?

Prvním a nejdůležitějším krokem je samozřejmě zabezpečit sebe a taky dbát na bezpečnost i dalších osob (použijte výstražná světla, výstražný trojúhelník a reflexní vestu). V případě zranění osob zavolejte zdravotnickou pomoc.

Druhým bodem je zavolat policii. Ať už je zvíře mrtvé nebo jen zraněné, vzniká škoda třetí straně. V případě lesní a polní zvěře je za majitele považováno myslivecké sdružení, které zajistí zraněné nebo mrtvé zvíře.

Kromě zákonné povinnosti přivolat k nehodě policii, je kvůli řešení pojistného krytí potřeba mít navíc od policie záznam o nehodě. Bez něj nemůžete o náhradu škod přes pojišťovnu vůbec žádat. Vše si také ještě sami vyfotografujte a pečlivě zdokumentujte.

Pokud máte vozidlo v nepojízdném stavu, zkontaktujte asistenční službu vaší pojišťovny. Pokud odjedete z místa nehody svým vozem, zkontaktujete pojišťovnu později. A nezapomeňte, ať už budete nehodu na pojišťovnu hlásit nebo ne – zvíře nesmíte z místa nehody odvézt, jedná se totiž o přestupek proti majetku nebo dokonce krádež.

 

Škody na vozidle

Nedávno mi známý vykládal, že srazil srnku. Jel brzy nad ránem do práce, byla tma a trochu mlha a prý najednou: „Kde se vzala, tu se vzala, na cestě nehnutě stála srnka.“ Už to neubrzdil. Srna odletěla prý zhruba deset metrů dopředu a na místě byla mrtvá. Pro srnu si po informaci od policie, kterou známý samozřejmě zavolal, přijel jeden z členů mysliveckého sdružení.

Po prošetření nehody a provedení záznamu s policií pak normálně pokračoval autem do práce. Auto zůstalo pojízdné a navíc hmotná škoda nevypadala nijak závažná. Proto byl při předání vozu do opravy o to víc překvapený. Odhad škody a nákladů na opravu se vyšplhal na téměř padesát tisíc korun. A to má auto Škoda Fabia, asi čtyři roky staré a měl opravdu málo viditelné poškození.

Výjimkou však u hodně drahých aut nebo velkého poškození nejsou ani statisícové škody. Proto je vhodné opravdu zvážit a následně si sjednat havarijní pojištění nebo připojištění k povinnému ručení. A mně už závěrem nezbývá nic jiného než vám popřát šťastnou cestu a bezpečné návraty domů.

Tereza Špidlenová
Autor: Tereza Špidlenová

 

V oblasti financí se pohybuji od roku 2016. Tehdy byl můj hlavní cíl financím porozumět do hloubky, být informovaná. Cíl se mi podařilo splnit. Cesta ale nekončí. Pomocí pravidelného vzdělávání, znalosti legislativy a pojistných podmínek ladím službu tak, aby plnila potřeby klientů.

Po dobu mého působení v tomto oboru jsem zjistila, že enormně vzrůstá nespokojenost klientů s pojistným plněním ze strany pojišťoven. Je to bohužel většinou zapříčiněno faktickými chybami na pojistných smlouvách. Stačí chybně vyplněná zdravotní dokumentace, absence některých připojištění nebo hrubá chyba poradce a klient od pojišťovny nedostane nic a to si může smlouvu platit řádně i několik let. 

Napravením takových chyb se v mnoha ohledech vyhnete neplnění ze strany pojišťovny nebo podpojištění, což má mimo jiné většinou za následek finanční problémy. 

Víte co si platíte? Kolik dostanete, když budete v invalidním důchodu nebo si poškodíte páteř při pádu? Nevíte? 

Zavolejte či napište, spolu vše projdeme a zjistíme na co máte nárok.

Zároveň správným rozložením rizik svého investičního majetku docílíte zajímavých výdělků i v době krize. 

Obáváte se o své naspořené finance? Že o jejich hodnotu přijedete vlivem inflace? Nebo vlivem státu? Krachem banky? Nebo Vás jen zajímá, jak mít peníze bokem takřka anonymně? 

Na mé telefonní číslo 776 306 634 se obracejte s dotazy.